nadzieja umiera ostatnia
Psyche

Zacznij inspirować pozytywne zmiany – 5 sposobów na budowanie nadziei

Dla jednych „matka głupich” i oczekujących na cud, dla innych sposób na udane życie i racjonalna strategia przetrwania. Niektórzy odpowiadają, że lepiej jest być głupim niż sierotą.

Niezależnie od tego, do której grupy osób należysz, w coraz bardziej komplikującym się świecie, odnosisz wrażenie, że czas się kurczy, a Ty stawiany jesteś przed coraz to nowymi wyzwaniami. Zadaniami, które wymagają od Ciebie hartu ducha i nadziei.

W końcu to ona umiera ostatnia. Tylko ona pozostała moim bliskim, kiedy leżałam w śpiączce.

Oto czego się dowiesz z tego artykułu:

  • Czym jest nadzieja i jak wpływa na Twoje zdrowie?
  • Dlaczego nadzieja jest ważna w życiu człowieka?
  • Poznasz 5 sposobów na jej zbudowanie

Temat bez wątpienia aktualny w czasach pandemii, w których każdy z nas był nią przepełniony, ale jej długoterminowe skutki nie pozostawiły nam jej zbyt wiele.

Czym jest nadzieja dla człowieka?

Pragnieniem dotyczącym przyszłości i ufnością, że to się spełni. Niektórym pomaga zachować spokój i opanowanie, gdy znajdą się w niepożądanej sytuacji. Dla innych jest odruchową odpowiedzią na niepewność. Do której grupy osób należysz?

Niewątpliwie jest integralną częścią ludzkiej egzystencji.

To proces, który rozwija się przez całe nasze życie. Proces, który można pielęgnować, rozwijać, wzmacniać, lub przeciwnie zahamować i unicestwić.

Warto wiedzieć, że znalezienie nadziei i optymizmu może mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne.

Co ciekawe, badania pokazują, że nadzieja i optymizm mogą przyczynić się do zdrowszego i dłuższego życia!

Nadzieja umiera ostatnia

Nie oszukujmy się, tylko do pewnego stopnia masz kontrolę nad własnym życiem. Jeżeli nie masz już na coś wpływu, pozostaje tylko nadzieja.

To znaczy, że jest obecna do ostatniego etapu życia.

Nadzieja na lepsze życie, powrót do zdrowia, brak cierpienia, życie po śmierci, lepszą przyszłość bliskich.

Zapewne nie raz znalazłeś się w takiej sytuacji, wobec której mogłeś mieć tylko nadzieję.

W takiej sytuacji znalazła się również moja rodzina, podczas gdy jechali na spotkanie ze mną, nie wiedząc, czy przeżyję reanimację.

Nadzieja pamięta czasy, kiedy udało Ci się przejść przez trudne chwile, łączy się z wiarą i z tym, co niemożliwe.

Posiadanie nadziei i bycie optymistą może przyczynić się do zdrowszego i dłuższego życia.

Według badania z 2019 roku naukowcy odkryli, że optymizm jest szczególnie powiązany z wydłużeniem życia średnio o 11-15% i większymi szansami na dożycie do 85 roku życia lub więcej.

Badania rzeczywiście wskazują, że osoby doświadczające większego optymizmu częściej starzeją się w zdrowiu i żyją dłużej. Są również mniej narażeni na ryzyko rozwoju chorób przewlekłych, zwłaszcza chorób układu krążenia (o ironio, dla mnie już za późno, ale Ty masz jeszcze szanse).

Istnieją również dowody na to, że optymizm wiąże się z niższym ryzykiem nadciśnienia i nadwagi / otyłości, a tym samym zmniejsza później ryzyko chorób przewlekłych i przedwczesnej śmierci.

Chociaż są to zdecydowanie silne argumenty, aby mieć więcej nadziei, znalezienie sposobów na jej budowanie może wydawać się znacznie trudniejsze. 

Poznaj 5 wskazówek, które pomogą Ci wykorzystać pozytywną stronę życia.

Bardzo często zdarza się, że kiedy stajemy przed wielopoziomowymi wyzwaniami w zakresie zdrowia, finansów, relacji i życia w pandemii, musimy sięgać w głąb siebie i ciężej pracować, aby znaleźć coś, na co można mieć nadzieję.

przejmowanie kontroli

1. Przejmij kontrolę

Psycholog Shane J. Lopez opisał nadzieję jako „wiarę, że przyszłość będzie lepsza niż teraźniejszość, wraz z przekonaniem, że masz moc, aby to uczynić”

Myśl o tym, co jest pod Twoją kontrolą, co może mieć pozytywny wpływ na Ciebie i innych, to dobrym sposób na przeciwdziałanie uczuciu beznadziejności.

Zrozum, że tylko do pewnego stopnia masz kontrolę nad własnym życiem. Im szybciej to zrozumiesz i się z tym pogodzisz, tym lepiej. Jeżeli myślisz, że jesteś panem i władcą swojego życia, wspaniale, ale zderzenie z rzeczywistością może być o wiele bardziej bolesne i zaskakujące, czego Ci nie życzę. Ja też tak myślałam, do pewnego momentu.

Przeczytaj: ŚPIĄCZKA, CZYLI FRAGMENT SWOJEGO ŻYCIA, KTÓRY ZNAM TYLKO Z OPOWIEŚCI

Wcale nie musisz przeżyć najgorszego, żeby zrozumieć, że są sytuacje, w których, chociaż nie wiem jakbyś się nie nakombinował, to nie masz na to wpływu. A przynajmniej nie w stu procentach.

wdzięczny człowiek

2. Ćwicz wdzięczność

Regularne myślenie o tym, za co jesteś wdzięczny może zwiększyć szczęście i wzmocnić Twój optymizm, poprzez przypominanie sobie, że dobre rzeczy wciąż dzieją się nawet w mrocznych czasach.

Wiem, że to może być trudne, ponieważ mamy tendencję do dostrzegania niebezpieczeństwa i ryzyka. Wynika to z tego, że nasz mózg jest zaprogramowany do chronienia nas przed śmiercią. Pisałam o tym tutaj.

Aby zainicjować wdzięczność praktykuj, odpowiadając codziennie poniższe pytania:

  • Jakie dobre rzeczy wydarzyły się dzisiaj?
  • Jaką rolę odegrałem w tych dobrych wydarzeniach?
  • Co to o mnie mówi, że wydarzyły się te dobre rzeczy?
skupiona dziewczyna

3. Skup się na dobrych wiadomościach

Aby zachować nadzieję (zwłaszcza w dzisiejszych czasach) skup swoją uwagę na dobrych wiadomościach. Świetnym przykładem jest pandemia, w której jesteśmy bombardowani z każdej strony statystykami osób zarażonych, przypadków śmiertelnych oraz nowo wprowadzanych obostrzeniach. Ogranicz konsumpcję negatywnych wiadomości z mediów.

ręce się obwiniają

4. Obwiń pecha

Dzielimy się na dwie grupy: jedni z nas wierzą, że ​​negatywne zdarzenia są tymczasowe i obwiniają o nie przysłowiowego „pecha”, natomiast inni wskazują winowajcę przyczyn negatywnych sytuacji samych siebie.

Ci pierwsi, nawet jeśli odniosą porażkę, potrafią się odbić, ponieważ traktują ją jako jednorazowe niepowodzenie. Podczas gdy Ci drudzy uważają, że porażka w jednej dziedzinie życia oznacza porażkę we wszystkich jego dziedzinach.

Tak więc, jeśli coś pójdzie nie po Twojej myśli i nie uznasz tego za swoją winę, a za pecha, pomoże Ci to schować to do pudełka i pójść dalej. To pomoże Ci zrozumieć, że są rzeczy, nad którymi nie warto się zatrzymywać. Wspominałam o tym w zakładce O mnie

wschód słońca

5. Myśl o lepszych czasach

Nie skupiaj się na wszystkim co złe. Wpuść promyk nadziei do swojego życia, planując, co zrobisz, kiedy uda Ci się wyjść z tej negatywnej sytuacji.

251 views
close

Pozostańmy w kontakcie

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać ode mnie informacje o nowych wpisach 🙂

Nie bój się spamu! Maile będą dotyczyć tylko informacji o blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *